Tuesday, August 9, 2011

SAP Training in Yokohama and Osaka,Japan

Japan was my last destination for SAP training. Jarak training Japan dgn China ni dlm 2 bulan jugak la. Akhir bulan January baru pegi. Kali ni berbeza sket sb training tu dibuat di 2 lokasi berbeza; Yokohama and Osaka. Penatnya memikirkan penerbangan tu sme.. From KLIA to Yokohama, Yokohama to Osaka, Osaka back to KLIA. Aduss...

17 Jan 2011
11.50pagi :
Berlepas la aku dari main terminal KLIA menuju ke Singapore Changi Airport, naik SilkAir. Transit kat situ.From Singapore tu amik Singapore Airlines ke Tokyo Haneda International Airport.

Changi Airport

23.05malam :
Sampai la aku di Haneda International Airport. Berbeza dgn travel tour aku yg lepas2, sampai je dah ada org tunggu kat airport. Kali ni xde org tunggu. Derang xleh nak atur sb very high cost! Aku bengang giler masa mula2 tau. Cess! Tp nak wat cane.. Before terbang tu aku dah survey siap2,derang dah bg instruction siap2 cane nak ke Richmond Hotel. Dari Haneda Airport, aku amik bus ke Yokohama City Air Terminal (YCAT). Dlm flight aku dok sbelah pasangan veteran Jepun. Laki dia leh speaking sket2. So aku mintak tolong dia tuliskan alamat Richmond Hotel dalam bahasa jepun. Kot2 driver taxi nnt x faham dlm bhs inggeris. Masa tunggu bas ni pun,derang tolong guide aku bas mana yg kena naik.

Bas derang bertolak dl. Bas aku x sampai lg. So aku ckp la thank you. Derang pun bow2 kat aku. Aku bow la jugak. Masa bas derang nak bertolak, sme petugas2 kat stesen tu bow kat bas tu sampai la bas tu berlalu. Aku terpegun kejap ngan budaya derang ni. Kagum pun ye. Hormat! Masa bas aku bertolak pun mcm tu.

Sampai di YCAT, aku tahan 1 cab ni. Kebetulan kat situ ada 2 org pompuan pun tgh tgu. Aku soh dia naik dl tp agaknya derang tgk aku ni pelancong ke pe,dia pun soh aku naik dl. Disebabkan nak jaga hati derang and hari pun dah lewat mlm, aku pun ikutkan aje. Aku bow and say thank you. Derang pun bow. Aku bow lg. Derang bow balik. Ahhh!sudah la wei. Asik dok bow2 bila nak habis?! haha..

Aku tunjuk alamat dlm bahasa jepun tu kat driver. Sampai depan hotel, terkocoh2 dia kuar bukak pintu kete utk aku.Pastu bow! adehh..jenuh plak nak tunduk2 nih. Sejuk gilerr!! Suhu masa tu dlm 0'C - 1'C. Malas nak pakai glove td. Mcm masuk freezer jer tgn aku nih.

Richmond Hotel
18.01.2011

Pagi2 lg aku dah check out and amik cab ke office. Org hotel tu ckp, mahal klu amik cab. Dia sarankan aku amik train. Malas la aku nak tercari-cari train mana,stop kat mana ape sme. Amik cab senang. Bg alamat kat driver, dah...

Sampai kat office, sme dah ready tunggu aku. Pakcik driver tu plak td tak bape faham omputih,terlajak la plak..terpaksa pusing balik. Lambat aku sampai. Dah la derang ni jenis on time.

Aku tau japanese x ramai leh speaking well. 90% tak leh. Masa aku present tu, tak tau la derang paham ke tak. Sme mcm paham,xde soalan sgt. Ada 2 3 org je yg nampak aktif sket. Tu yg leh speaking la wpun tergagap2. Yang len2 aku tak tau and aku tak peduli hahaha!

Audience...mcm khusyuk dgn 'ceramah' aku hikhikhik

Tamat sesi hari tu, aku terus ke Haneda Airport. Nak kejar flight ke Osaka plak. Aku pegi naik train je. Sesetgh train station derang ada signboard dlm english tp sesetgh tu xde. Train yg aku naik nak ke airport ni xde english, sme in kanji and pe tah satu lg nama tulisan tu. Sib bek aku gi ngan sorang Manager yg uruskan training ni kat sana. Dia pun naik plane kat Haneda gak cuma plane lain la. Tak sama ngan aku. Dia chinese, so leh paham la tulisan kanji tu. Aku ikut je dia. Sampai Haneda, naik la plane masing2. Janji jumpa kat Itami Airport nnt.

Sampai di Itami, aku plak lupa amik bagasi. Dah kuar gate, xleh masuk balik. Aku betau sorg petugas pompuan kat kaunter depan gate tu. Dia la yg tolong amikkan bagasi aku. Just bg description beg yg camne. Elok2 je dpt beg tu, Manager td pun sampai. So from there kitorg amik train ke Senri-Chuo station. Aku pakai glove, tak tahan sejuk sgt. Hidung pun dah rasa pedih,bibir kering,mata mcm berkabus. Sib bek dlm train ada heater kat bhgn bawah tempat duduk. Selesa sket rasa.

From Senri-Chuo station, kitorg jalan kaki ke Senri Hankyu Hotel. Tak jauh pun, sebelah je. Singgah beli makanan jap. Drpd tour ni aku blajar gak cara pilih and nilai makanan nak pastikan makanan tu halal wpun kdg2 tergerak dlm hati, ini 100% halal ke??? Normally aku akan pilih seafood and check kandungan dia. Klu xde bahan2 yg mencurigakan, aku beli. Sampai hotel, terus check in, cuci2 and tido.Penat,tak larat!

19.01.2011

Esoknya, pagi2 mcm biasa aku bersiap2 ke office. Breakfast dl kat hotel. Kali ni berdua ngan Manager smlm tu. Senang sket. Tak payah nak pikir mcm mana nak pegi. Aku ikut je dia. Lgpun dia leh ckp jepun sket2. Kitorg pegi naik cab je sb dia ckp office tu dekat je ngan hotel.

Kali ni aku sampai awal. Audience kat office ni lbh sedikit and pasif banding kat Yokohama. Tak pe lah, lagi senang keje aku. Tak payah pening2 pale sangat nak jawab soalan. hehehehe...

Habis training, kitorg balik ke hotel naik bas. Aku ikut aje... Kat depan office tu ada bus stand. So tunggu bas kat situ la. Then dia stop at Senri-Chuo station. On the way ke hotel tu mcm bese, kitorg stop cari makanan dl. Dia ajak kuar lg malam nnt lepas member aku 2 org lg tu sampai from Yokohama tp mcm malas plak nak kuar lepas dah naik. Aku beli siap2 makanan aku.

Balik hotel, surf sket. Update facebook and so on. Adapter tak bawak, pinjam yg Manager tu pya. hehehe...
Surf internet sampai la mata aku ngantuk..

20.01.2011

Pagi2 lg dah bangun, check out, breakfast and kejar train from Senri-Chuo ke Shin-Osaka station. From Shin-Osaka tu nnt aku amik Shinkansen(train laju yg terus ke airport) ke Kansai International Airport.

The day before, Manager tu dah betau aku, nnt amik tiket ke station no 13 (Shin-Osaka). Tapi aku lupa lak vending machine tu sme dlm bhs jepun.Satu haram pun aku tak faham. Aku tya la org sebelah yg tgh beli ticket. Aku betau nak gi Shin-Osaka. Then dia tolong buatkan utk aku.

Train ni pengangkutan utama org2 jepun. Jalan raya lengang je. Tak byk kete malah ada sesetgh tempat tu mmg tak nampak kete pun atas jalan. Tp klu pegi train station, ya Allah.. ramai betul manusia!

Shin-Osaka station mcm pusat inter-change ngan lain2 train. Besar and senang sebab ada direction dlm english.

Station tempat tunggu Shinkansen

Shinkansen
 Dalam Shinkansen, on the way ke Kansai International Airport tu sempat lg aku snap few photos wat kenangan. Just gambar view je la..

Kansai International Airport ni besar gak tp aku tak tau la plak besar ke tak compare to Narita kat Tokyo tu. Aku suka Japan ni dgn budaya derang yg berdisiplin, bersih x payah ckp arr.. toilet leh wat tido klu terdesak xde tempat tido. Pastu jenayah xde. Manager tu ckp, sepanjang dia dok Jepun ni, dlm setahun ada la satu kes jenayah utk seluruh Jepun. Tu pasal la dia leh tinggal je bagasi kat luar kedai masa masuk beli makanan aritu. Tapi aku x biasa, takut ilang ke pe. Aku bawak masuk skali bagasi aku. Kat Malaysia dah terbese ngan hidup sentiasa berjaga-jaga, byk crime.So kat sini wpun beg tu x ilang klu tinggal camtu, aku tetap risau.

Selesai check in, aku terus masuk. Tgu kat dlm la. Sempat gak gi shopping sourvenir sket kat airport tu. Kat Haneda aritu shopping key-chain.Ni beli tambah sket, and beli beg utk my only sister :-)

Balik pun sama, transit kat Singapore. Malam lepas maghrib baru aku sampai KLIA. Rindunya aku kat Balqis..my lil princess! Sampai, terus meluru peluk cium dia! Malaysia, i'm back!!