Tuesday, August 9, 2011

SAP Training in Bangkok,Thailand

In October 2011, bermula sejarah baru dlm career aku sebagai SAP Consultant. Alhamdulilah aku melangkah setapak lagi ke hadapan. 1st time diberi kepercayaan menggalas tugas di luar negara. Walaupun cuma utk 2 hari, tapi bukan mudah utk conduct training kat users(client) yg datang dari pelbagai level. Ada yg executive biasa, manager,supervisor, head of department and so on. And i have to really get prepared.
Seingat aku, last skali aku travel kuar Malaysia ni masa kecik2 dl. Passport aku pun still bawah mak ayah aku hahaha! Betapa lamanya aku x penah kuar Malaysia. So of course le masa kena gi Bangkok tu,mcm2 yg aku pikir. Takut sangkut kat kastam la, miss flight la, x tau cari jalan kat sana la itu ini.. Tapi demi kerana nak cantikkan experience dlm CV and melebarkan sayap dlm dunia SAP, aku gagahkan jua..Lgpun leh le aku collect untung perdiem tu!hehehehehe

Masa kat KLIA, masuk gate and alhamdulillah lepas 1st check point. Passport pun lepas. Pastu kena tunggu flight ready plak kat waiting lounge. Sambil2 tunggu tu aku isi le borang departure/arrival yg pakcik kastam bagi. Alamak! pebende nak isi ni??? Pe lg, tanya la budak sbelah aku. Rupanya dia keje ngan kedutaan Malaysia kat Bangkok. Hah bagusla, in case aku sesat ke pe, leh call dia terus kat kedutaan tu.Dia bg aku business card.

Dalam flight, seat aku satu row ngan dia. Borak le sket ngan dia. Ada le dia citer sket pasal tempat yg aku nak pegi tu mcm mana. Tempat yg aku tuju is Central World. Dia ckp,dulu sebelah centralworld pya bangunan tu ada food court tp skang dah ditutup lepas terbakar akibat rusuhan baju merah baju kuning. Menyirap darah aku jap. Aku ada anak kecik ni..huhu.. Tapi lepas tu lega balik sb dia ckp skang dah ok sket.


Suvarnabumi Airport
 Sampai je di Suvarnabumi Airport dalam kul 6pm waktu Malaysia, mata aku melilau baca signboard. Alamak x sure lak mana nak nengok lane utk collect bagasi. Sib bek tersempak ngan sorang org malaysia yg tunggu skali utk naik flight td. Tya dia arr. Dah dapat bagasi, kuar la aku dari gate. Mata aku sekali lg melilau mencari board yg tulis nama aku or hotel. Jumpe! "Sawadikap.."kata lelaki tempatan yg lengkap berpakaian uniform hotel tu. Aku anggukkan saja. Lepas dah semak nama sme,dia bawak aku ke tempat pick up/drop.



Sekejap lepas tu, datang la kereta camry hybrid from Holiday Inn Hotel. Dia bukakan pintu utk aku tp sblm aku masuk,aku mintak tolong dia amikkan gambar aku depan kete tu.Wat kenangan..hehehe!

Bestnye camry dia nih! cozy betul! Pastu dia mula la beramah mesra ngan aku. Tya dari mana nak ke mana,ada urusan ape ke Bangkok, penah datang ke tak and so on. Aku jawab jerk..

Sampai kat tol, ada tulisan2 siam kat pondok tol tu. Aku rakamkan jugak dlm photo.hehehe..
Kenangan tuuuuu..!
Haa..ni dia pondok tol tu.
Sampai je hotel, terus aku kemas2, mandi sme..rehat jap.ponat den! Sblm tido check dl presentation slides and went through one round. Masuk internet jap,surfing2 mana yg best.Sampai la mata dah berat nak bukak, tgk katil cam best jerk, pe lg..tido arr! :-)
Esoknya,aku siap2 terus utk check out.Lepas habis training aku nak terus ke airport.Flight kul 6pm. Masa check out tu aku dah book kete hotel utk jemput aku kat office client and hantar ke Suvarnabumi Airport.

Office tu sbelah hotel tu je. Aku jalan je ikut walking-bridge(jejambat pejalan kaki).Patutnya bleh terus sampai dlm Central World tower tp sb aku x tau, so aku turun bila nampak signboard turun.

Selesai training utk morning session, aku ajak le 2 org users ni teman aku gi amik gamba depan bangunan..haha! aku peduli apa dia user ke client ke, janji aku dpt snap pictures!

Sebelum naik nak sambung balik utk evening session, sempat le aku snap beberapa lg. 

Aku terpaksa lajukan tempo utk sebelah petang tu sb klu lewat kang miss flight plak. Kul 4.30pm aku habis, shut down and siap2 sme dlm kul 5pm. Derang pun risau takut aku x sempat catch up flight. Sib bek la driver tu tau nak escape jem cane.Alhamdulilllah sempat gak aku check in. Next trip aku x nak rushing dah. If they want me to be there, please don't make my way difficult. Arrange the other day la utk balik.

Hehehehe...trip yg seterusnya mmg aku dah x rushing. Jadual balik is on the next day lepas last day training.  

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... -----LINK WITHIN-------- -----TIK TOK TIK TOK-----

-----TIK TOK TIK TOK----- -----WELCOME TO MY BLOG-----

-----WELCOME TO MY BLOG-----