Thursday, September 8, 2011

Balqis @ 1 year 11 months - Read simple words

Video ni pun dah lama aku upload dlm FB. Cuma baru nak update dlm blog. Alang2 dah masuk blog, aku coretkan sket narration..
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pada usia 1 thn 11 bulan, Balqis dah boleh membaca simple words. Aku masih teruskan penggunaan CD Your Baby Can Read cuma aku kembangkan sket vocab dia. Alhamdulillah dia bleh ikut..

Mcm bese, lepas confident ngan learning session dia, aku buat test. Aku tulis perkataan2 atas drawing pad and aku soh dia baca. Alhamdulillah dia lulus test tu.. :-)

Dalam hati,aku bersyukur dan berdoa agar sme ni berterusan, Allah berikan aku kekuatan utk aku terus mendidik anakku wpun dlm masa yg terhad dan Balqis lebih maju hari demi hari..

Masa umo dia camni jugaklah dia start suke ikut mummy and daddy dia smayg berjemaah. Aku belum belikan telekung smayg utk dia tp cuma menggalakkan dia utk berdiri sbelah aku dan smayg sama2. Mmg xkan cukup rakaat bila dia smayg. Paling lama leh tahan pun 2 rakaat lepas tu ntah kemana dah... tp xpelah,sekurang2nya dia ada minat. Biasalah, bukan mudah nak suruh budak sekecil tu ikut peraturan dgn sempurna. Yg penting aku terus galakkan dia smayg, doa dan baca quran lepas smayg. Masa doa, dia akan duduk atas riba aku and tadah tgn sampai habis. Lepas habis doa, dia akan salam and cium pipi daddy and mummy. 

Lepas tu aku akan suruh dia amikkan al-Quran daddy and mummy.

"Balqis, can u pls take daddy's Quran and give it to daddy?" Dia pun cepat2 amik Quran daddy atas dressing table and bagi kat daddy. Dia dah kenal mana satu Quran daddy mana satu Quran mummy. 

Lepas bagi Quran daddy and mummy, aku akan tya "Where's your Quran? Go take your Quran syg". Dia pun cepat2 amik Quran dia. Sbenarnya bukan Quran, aku just bg buku yasin dan maksurat utk dia. Aku betau dia, itu Quran dia. Sampai skang dia anggap tu Quran dia. Wpun dia tak faham dan tak boleh baca pun Quran tu, sekurang2nya dia buat action and baca ikut sedap kuar mulut dia. Bg aku itu dah cukup baik, at least dia faham apa itu baca Quran, mcm mana tatatertib nak baca Quran and yg penting ada minat. Yang lain2, boleh perlaha-lahan ajar dia nnt. Aku yakin, dia akan igt surah2 lazim dan zikir2 klu slalu dan terus dgr bacaan smayg daddy and channel oasis. Alhamdulillah skang ni pun dia dah igt beberapa zikir yg daddy dia alunkan utk tidurkan dia and zikir2 ust zulkarnain, asri and munif kat channel oasis.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... -----LINK WITHIN-------- -----TIK TOK TIK TOK-----

-----TIK TOK TIK TOK----- -----WELCOME TO MY BLOG-----

-----WELCOME TO MY BLOG-----